Direktlänk till inlägg 11 februari 2014

Kvällsfundering om badhushygien

Av Anna - 11 februari 2014 20:23


Jag är mycket på badhuset nuförtiden. Simmar så gott det går, men det är tufft med en "trasig tricepsmuskel" som inte vill läka sedan jag ramlade med en vespa i Augusti. Mycket klantigt, men det var halt på backen, och det är inte alltid lika lätt att veta vilken broms som bromsar vilket hjul. =) Som tur är var det platt asfalt, så jag gled ganska snyggt längs asfalten, jag kallar det för att jag gjorde en Anja. Igen. Tur det inte var skrovlig asfalt, då hade jag sett betydligt värre ut på kroppen än vad jag gör idag. Ett av såren såg ut såhär:    

Tur jag är tjej, och att det inte var pappa eller broder som slog sig, de hade tjutit som bara den! Även tur jag hade hjälm, då jag tror att huvudet landade först. "Kan inte ha gjort värst ont", som min pappa skulle säga och skrattat. (;

Här är jag och min far  med våra fina vespor!  


Nu kom jag ifrån ämnet. Vi var i Danmark och tittade på Handbolls-Em för några veckor sedan. Vi tackade även hellgren som gjorde sin sista sändning. =(  

Vi hann även med ett besök på ett lokalt badhus, med roliga leksaker och en varm bubbelpool. Den blev lite av en räddning, för fy satan vad kallt det var i Danmark! I duschen så började jag och Stina att diskutera badhushygien, då det i duschrummet var en stor skylt med en kvinna på och punktmarkerade områden som man skulle tvätta med tvål och schampoo innan man tog på sig baddräkten och innan man klev i bassängen. Håret skulle tvättas, sminket skulle bort, armhålor, fötter och inte minst snippa/framstjärt/mus/mjöken/muttan/kompisen (vad det nu kallas) och rumpa skulle tvättas noga.   Vad som borde vara en självklarhet för alla att göra innan man kliver i, då jag inte ens vill tänka på all skit som människor tar med sig i bassängen, ffa de som duschar med baddräkten på. Jag ska ärligt erkänna att jag inte hade tänkt på det så noga innan, nu tänker jag på det hela tiden.


På Sundsta badhus hänger det en skylt innan du går ut till bassängen med orden: Du har väl duschat? De flesta duschar, men jag har aldrig sett någon som tvättar sig innan de kliver ut för att hoppa i plurret. Flera duschar tom med baddräkten på. Om klockan är 18 och du har gått i samma kläder hela dagen, byter först om till baddräkt, sedan duschar/blöter sig (utan att tvätta) och sedan hoppar i plurret, då vill inte jag veta vad som döljer sig under den baddräkten, och då framföra allt i de nedre regionerna och jag vill inte veta allt snusk du drar med dig in i bassängen som även jag ska bada i. Undrar om damen med Paddan duschat?   


Detta var bara en liten tanke så här på kvällskvisten...kommer du att tvätta dig i fortsättningen? =)


Nu ska jag utföra munhygien i alla fall. Puss och natti på er alla!

 

 
 
Marina

Marina

26 mars 2014 19:51

Hej! Delade ditt blogginlägg på min badhushygiensida på facebook :D Det GÅR att ändra kulturen i duschen på badhuset men det krävs lite jobb! Danskarna är mycket bättre än oss på detta!

http://https://www.facebook.com/badhushygien

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 27 december 2016 22:03

Förra veckan gjorde jag fel. En patient fick en annans läkemedel. Ångesten och rädslan för att det ska ske igen släpper inte taget. Om några timmar ska jag tillbaka till arbetet. Jag bävar redan för att klockan ska bli 20.00 och kvällsmedicinerna ska...

Av Anna - 6 december 2015 20:16

Det såg ut som hon sov, hennes långa mörkbruna hår låg utspritt över kudden. När jag kom in i rummet för att säga hej, och höra om hon behövde någon inför natten sträckte hon fram sin hand där hon höll en stor hårtuss, hon tittade upp på mig med tåra...

Av Anna - 26 juni 2014 16:54

  Ojojoj, idag fick får jag användning för det bra (och påhittade) ordet informationstoxikos.  =) Totalrörigt på jobbet, med lite miss i kommunikationen, inget som inte löste sig, men att känna sig som en total jubelidiot inför läkarna när jag trod...

Av Anna - 14 juni 2014 18:40

  Det är väl ingen som missat att jag nu är sjuksköterska?      Har arbetat i fem dagar nu, och har ingen aning om hur detta ska gå när jag om två veckor ska stå på egna ben, och inte ha en handledare som ränner runt och rättar till när jag mi...

Av Anna - 15 mars 2014 08:52

I torsdags fick vi ett bakslag. Igen. Vi var inte ens i närheten av ett godkänt på vårt examensarbete. Hela tiden har vi fått höra att vi är bra. Det kom som en chock, ett slag i ansiktet. Vårt språk var inte tillräckligt akademiskt, vi var ute och c...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards